Технологиите се развиват много бързо. Адаптирането на професионалните гимназии към тях е възможно само на основата на дигитализация на обучителния процес. Затова и целта на проекта „Адаптация на обучението по технически и естествени науки към изискванията на Индустрия 4.0“ е разработване на виртуални лабораторни упражнения, съобразени с учебния план на горните класове в средните училища.
Четвъртата индустриална революция е базирана на дигитализацията, т.е. това предполага изграждане на знания и умения в младите за използване на интернет на нещата (IoT), облачни технологии, инструменти на виртуални и отдалечени лаборатории и др. Проучванията показват, че едва в половината от училищата се използват подходящи виртуални инструменти. От друга страна, за обучение по технически дисциплини са ангажирани много учители, които са заинтересовани от въвеждането на такива иновативни решения.
Придобитите знания и умения ще насърчат средношколците за активен обмен на информация в Интернет пространството, със свои връстници от страната и чужбина. Усвоените нови дигитални умения от обучаемите ще отвори нови хоризонти за личностното им развитие.
Целевата група на проекта са преподавателите от гимназии и др. средни училища, а крайните бенефициенти – техните ученици. Очаква се да бъдат привлечени най-малко 20 преподаватели, а броят на средношколците, обучаващи се с виртуалните инструменти, да бъде най-малко 200.
В рамките на проекта са предвидени следните основни дейности:
- Встъпителна конференция „Образование 4.0 в средните училища“;
- Разработване на уеб-сайт на проекта;
- Разработване на виртуални инструменти за практическо обучение по електротехника, електроника, автоматика, физика и др., в съответствие с утвърдена учебна документация;
- Обучения на учители за работа с виртуалните инструменти;
- Анкетни проучвания за ефективността от използването на предлаганите иновативни методи за обучение;
- Заключителна конференция.
Проектът е финансиран от Фондация „Русе – град на свободния дух“ в рамките на програма „Знание и растеж“.